روز جهانی زن

هم زمانی هر ساله روز جهانی زن با سالروز آغاز به کار وبلاگ جنبش برابری حقوق انسانی فرصت بسیار مناسبی است که نگاه دقیق تری به مشکلات این قشر از جامعه بیاندازیم چرا که بانوان ایران از جمله نفوسی هستند که به لحاظ نا برابری حقوق انسانی زحمات زیادی را تحمل میکنند .

جای بسیار تعجب دارد که هنگام صحبت از تساوی حقوق زن و مرد یک عده با مطرح کردن تفاوت های فیزیکی زن و مرد و به دنبال آن تفاوت وظایف آنها موجب انحراف اذهان شده و منکر تساوی حقوق زن و مرد میشوند . همچنین عده ای از بانوان نیز راه افراط در پیش گرفته و تساوی حقوق خود را در انجام رفتار مردانه توسط بانوان میدانند .

این مشکل بسیار ساده تر از آن است که با طرح این مطالب موجبات پیچیده شدن آن را فراهم کرد . تنها باید قبول کنیم زن و مرد هر دو انسان هستند و نیاز دارند که از حمایت قانون برخوردار باشند و عدالت در حق آنها رعایت شود . هرچند عدالت در شرایط گوناگون مصادیق مختلفی دارد ولی هنگامی که زن و مرد مورد ظلم واقع میشوند باید بتوانند با مراجعه به قانون ، وجود عدالت را احساس کنند . در قانون نباید هیچ امتیازی بواسطه جنسیت البته نه به واسطه وظیفه و مسئولیت به زن یا مرد داده شود و این مهم زمانی محقق میشود که قانون نویسان ما مسایل را با دید انسانی بررسی کنند نه با دید جنسیتی و قومیتی و مذهبی .

زنان ایرانی این بی عدالتی را در دیه و ارث و طلاق و سر پرستی فرزند و حتی انتخاب نوع پوشش به خوبی احساس میکنند و از این که در قانون ایران حقوق آنها نصف حقوق یک مرد است و حتی در برخی موارد حقی برای آنها قایل نشده است دچار نگرانی هستند و این نگرانی را به روشهای مختلف ابراز کرده ، مصمم میباشند که حقوق از دست رفته خود را روزی باز پس بگیرند .

(البته با پوزش از یک روز تأخیر)

 


هیچ نظری موجود نیست: