عرفان ساختگی

مدتی است که ترس از کاهش نفوذ عقیده غالب ، آتش حمله به عقاید و افکار متفاوت را شعله ور ساخته است . بطوری که در این میان هیچ فکر متفاوتی در امان نخواهد بود .

امروزه شاهدیم که دایه های عزیز تر از مادر ، برای حفظ فرزندی که هیچ قرابتی با آن ندارند سینه چاک می دهند و عَلَم وامصیبتا بلند می کنند ؛ عقاید متفاوت را عرفان ساختگی می نامند تا اینکه بتوانند جهل خود ساخته خود را به دیگران تحمیل کنند .

ولی متأسفانه در این فضای تاریک و وهم آلود که در اثر این رقابت های بی حاصل حادث شده است ، تنها ذهن پرسشگر جوان پرشور است که قربانی امیال و هوس های عده ای سود جو می شود .

جوان پرشور و آرمانگرایی که نیازهای معنوی خود را در این جهالت غالب تأمین نمی بیند در جهت رفع نیازهای اصیل معنوی خود تلاش می کند و در این زمینه به هر وادی روی می آورد ، غافل از اینکه عده ای با آگاهی از این نیاز جوانان برای آنان مکاتبی فراهم می کنند که بوسیله آنها تنها هیجان جوانی اغناء می شود و هیچ طریقی برای رسیدن به کمال نمایانده نمی شود .

چنین مکاتبی هیچ عمق و پشتوانه ای ندارند و تنها برای مدتی جوان را بر امواج هیجان سوار کرده و بسویی می افکنند . نتیجه این مکاتب ، پوچی و بیهودگی و خشونت و نابودی است .

در حالیکه عقاید کمال گرا اصولاً الهی هستند و در آنها انسانیت دارای ارزش است و نه تنها هیجان را کنترل می کنند بلکه طرق وصول به کمال را نیز روشن می سازند .

حال جریان حاکم به جای آنکه فضا را برای فعالیت عقاید پوچ گرا تنگ کند ، آنان را در ردیف عقاید کمال گرای دیگر قرار میدهد و همه را عرفان ساختگی می نامند تا با بطلان یکی بقیه را نیز باطل اعلام کرده و وسیله اثبات خود را فراهم سازد .

آنچه که موجب شده تا عقیده حاکم از جانب چنین عقاید کمال گرایی احساس خطر کند ، دور بودن آنها از مقام و قدرت سیاسی حاکم است که به چنین عقایدی قداست و پاکی می بخشد و از این طریق برای بسیاری از جوانان خسته از دین سیاسی ، جذاب می شود . اگر عقیده کمال گرایی مانند بهایت جدید نیز بوده و با نیازهای جوان امروز هماهنگ باشد ، جذابیت مضاعفی خواهد داشت و در نتیجه برای عقیده حاکم خطرناکتر خواهد بود .

دوران بسیار خطیری است و از همین رو ایجاب می کند تا با دقت و فراست بیشتر به تحولات پیرامون بنگریم و از وظیفه اکنون خود که همانا آگاهی بخشی و ارتقاء آگاهی جمعی است غفلت نکنیم و این را بدانیم که به زودی ما هم در محکمه افکار عمومی مورد نقد قرار خواهیم گرفت .

آزاد اندیش باشید


هیچ نظری موجود نیست: