در گذشت آیت الله منتظری

ضمن طلب آمرزش برای روح آیت الله حسینعلی منتظری و تسلیت به خانواده محترم ایشان فرصت را مناسب دیدم تا مجدد فرازهایی از سخنان ایشان در رابطه با حقوق بهاییان را مورد بررسی قرار دهیم .

ایشان در پاسخ به سؤالی در مورد جايگاه حقوقي بهاييان چنین می فرمایند :
بسمه تعالی
با سلام و تحیت
‏ ‏فرقه بهاييت چون داراي كتاب آسماني همچون يهود، مسيحيان و زرتشتيان نيستند در قانون اساسي جزو اقليت هاي‏ ‏مذهبي شمرده نشده اند، ولي از آن جهت كه اهل اين كشور هستند حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندي برخوردار‏ ‏مي‎باشند; همچنين بايد از رأفت اسلامي كه مورد تأكيد قرآن و اولياء دين است بهره مند باشند.‏ ‏ان شاء الله موفق باشيد.
منبع : سایت دفتر آیت الله العظمی منتظری
--------------------------------------------------------------------------
هرچند آیا اینکه بهاییان دارای کتاب آسمانی هستند یا خیر را باید از بهاییان پرسید و آیت الله منتظری نمی توانسته به این مطلب پاسخ صریح بدهد ولی جای بسیار خرسندی هست که یک مرجع دینی اعلام کرده ؛ آنهایی که اهل کشور ایران هستند و به قول ایشان حق آب و گل دارند باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند .
این مطلب بسیار مهم است ، چرا که برای اولین مرتبه در طول یک حکومت دینی است که یک مقام مذهبی از حق شهروندی سخن می گوید و بین این حق و اعتقادات دینی رابطه ای قایل نیست .
هر چند اصل سیزدهم قانون اساسی که به شناسایی سه اقلیت دینی پرداخته تنها جواز انجام مراسم و تعلیمات دینی را صادر کرده و متضمن حق دیگری برای اقلیت ها نیست ، با این حال این اصل از قانون اساسی علاوه بر مغایرت با اصول دیگر ؛ در طول زمان نیز نیاز به بازنگری دارد و نمی تواند به عنوان یک اصل ثابت در قانون اساسی مطرح باشد و کلاً قانون اساسی به لحاظ کلی بودن نمی تواند وارد جزییات شود و اگر هم نیاز به تعیین اقلیت ها باشد این عمل باید توسط قوانین مدنی و مطابق با نیاز روز انجام شود .
در ضمن طبق بند نهم اصل سوم قانون اساسی که صراحتاً دولت را موظف به " رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی " میکند و هم چنین همانطور که آقای خامنه ای در پیام افتتاح مجلس هشتم ، بر عدالت همه جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی تاکید میکنند و بیان میکنند عنصر عدالت باید نابرخورداران از فرصتها و توانایی های کشور را ، از این مواهب الهی و عمومی برخوردار سازد ؛ از همین رو باید هر چه سریع تر نسبت به اقدامات غیر قانونی و غیر عادلانه علیه هر ایرانی با هر اعتقادی پایان داده شود .
این حق همه ما است که از فرصتها و توانایی های کشورمان به طور عادلانه بهره مند شویم . بنابراین باید در جهت بدست آوردن این حق تلاش کنیم و از هر اقدام قانونی و مدنی ترسی به خود راه ندهیم .

مجدداً فقدان این اندیشمند منصف را به همه آزاد اندیشان تسلیت گفته و برای روح ایشان آرزوی علو درجات دارم . در پایان امیدوارم که پیروان ایشان به حق مجری خواسته های ایشان باشند و در جهت ایجاد جامعه عدالت محور که همه انسانها بدون در نظر گرفتن اعتقاداتشان صاحب حقوق برابر باشند تلاش کنند .

آزاد اندیش باشید

۲ نظر:

آزاده گفت...

سلام
هیچ ظلمی نمانده است و نخواهد ماند

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست