سخنرانی کوروش بزرگ

قسمتی از سخنرانی کوروش بزرگ برای سران قبایل پارسی برای متحد کردن آنها :
" آنها که خود را از یک لذت آنی محروم می کنند قصد آن ندارند که برای ابد خود را از تمام لذایذ محروم کنند برعکس قصد آنها این است که با تحمل این محرومیت لذایذ بهتری برای آینده خود فراهم کنند .
آنها که می کوشند سخن گو و ناطق خوبی شوند ، نه برای آن است که پیوسته در حال نطق و بیان باشند ، بلکه برای آن است که به کمک فصاحت خود در مردم موثر واقع شوند و از این راه مزایای بسیار به دست آورند . همچنین کسانی که به ممارست در فن جنگ می پردازند ، نه از این روست که پیوسته در حال جنگ و زحمت باشند ، بلکه برای آن است که پس از کسب مهارت در فن جنگ مصدر خدماتی برای وطن گردند . آنها که به تمرین فنون جنگ می پردازند و پیش از چیدن ثمره زحمات خود پیر و ناتوان می شوند ، به کشاورزی شبیه اند که پس از بذر افشانی و غرس اشجار و گیاهان ، محصول خود را آنقدر در زمین می گذارد تا بگندد و از بین برود .
ولی دوستان من ، ما نباید از این بی منطقی پیروی کنیم و چون از نیرو و قدرت خود باخبریم باید برای خود وطنی تاسیس کنیم که در را تامین بزرگی و عظمت آینده آن بکوشیم . بشتابیم به سوی دشمنی که در برابر ما قادر به مقاومت نیست . من به این مطلب ایمان دارم ، زیرا سرباز خوب آن نیست که خوب زوبین بیندازد و قداره بکشد و بر اسب نشیند ، ولی در موقع حساس که تحمل رنج و زحمت در پیش است از عهده انجام وظیفه برنیاید . "
این متن ترجمه آقای دکتر هدایتی از کتاب کوروش بزرگ نوشته آلبرشاندور است و قصد بنده از آوردن این متن نه اثبات صحت و درستی وقوع تاریخی آن و یا تایید تمام مطلب است بلکه توجه به چند نکته است که در این سخنان قابل توجه میباشد .
اول آنکه باید از لذت آنی به جهت بدست آوردن آینده بهتر گذشت . دوم بکار بستن مهارت ها برای رسیدن به اهداف عالی و برتر و سوم شناخت موقعیت و حساسیت زمانی و کم بودن فرصت ها . به نظر بنده حمایت از حقوق انسانها کارزاری بسیار سخت است که نیاز به اتحاد و همراهی همه مردم دارد و در عین حال ، هدف با ارزش و والایی است که برای رسیدن به آن باید از لذت آنی گذشت و آنچه در توان است را بکار بست چرا که فرصت بسیار کم است و وقت بسیار تنگ ؛ اگر تلاش نکیم ، فرصت از دست برود و امور از شست . پس وظیفه خود را بشناسیم و در جهت انجام آن تلاش کنیم ، آنچه مهم است این است که تلاشمان همسو باشد و هدفمان تامین حقوق انسانی تمام انسانها .
(نقل از وبلاگ سابق)

۱ نظر:

آریا گفت...

با درودهای فراوان و خسته نباشید به همکار محترم
همکاران عزیز مقاله ائی تحت نام آیا آدمیت برتر است یا انسانیت به قلم علی امیری تبار به نگارش در آمده است از دوستان اندیشمند خود تقاضامندم که با مراجعه به وبلاگ جامعه شناسی ایران http://arja.blogfa.com نقد خوب خود در امر ارتقاء فرهنگ در جامعه همیاری بفرمایند با تشکرات فراوان آریا
[گل][بدرود]